Nieuw-Zeeland must-do: De Tongariro Alpine Crossing

Wie van plan is om het Noordereiland van Nieuw-Zeeland te bezoeken, komt vast langs het Tongariro National Park. In dit nationaal park kun je ook een beroemde hike doen. Deze wordt beschreven als de mooiste ééndaagse hike van Nieuw-Zeeland; de Tongariro Alpine Crossing. Ik had er al over gelezen voordat we vertrokken, en vastberaden zei ik tegen Ralf: dat wil ik doen!

Zoals gezegd ligt het Tongariro National Park op het Noordereiland, op zo’n 100 kilometer van de plek Taupo af, aan de Oostkant van Lake Taupo. Dit is het grootste meer van het Noordereiland en hier verbleven we een aantal dagen. Ons plan was om vanaf hier dit uitstapje naar het nationaal park te maken.

Op eigen gelegenheid of via een excursie?

Tegen deze vraag liepen wij zelf aan. We wisten dat we graag op eigen gelegenheid en in ons eigen tempo de hike wilden doen. Ik wist niet helemaal wat ik kon verwachten en dan wil ik wel op mijn eigen tempo gaan, zonder rekening te hoeven houden met een hele groep.

We wisten alleen niet zo goed hoe we het slim konden aanpakken met het parkeren van onze huurauto. Je start natuurlijk aan één kant van het park en loopt dan dwars door het nationaal park, beklimt een berg, om aan de andere kant te eindigen. In één richting was de route net iets minder als 20 kilometer, 19,4 kilometer om precies te zijn. En ik zat er niet echt op te wachten om exact dezelfde route terug te lopen omdat we de auto moeten ophalen. Dus uiteindelijk hebben we voor een transfer gekozen. Een busje pikte ons ’s ochtends op, zette ons af bij de start van de route en zou ons op het einde opwachten en weer terugbrengen naar het hotel. Leek ons ideaal, zo hoefden we niet zelf te rijden en geen gedoe met de auto. Zo gezegd zo gedaan.

Tongariro Alpine Crossing: daar gaan we!

Om 04.00 uur gaat de wekker, en we zijn helemaal klaar voor deze uitdaging! We trekken onze warmste kleding aan en onze rugzakken zijn gevuld met broodjes, fruit, koekjes en heel veel water. We werden namelijk al gewaarschuwd: op de route is niets, maar dan ook echt niets te krijgen. Eten en drinken moet je dus echt bij je hebben.

Om half 5 worden we opgehaald door het busje en rijden we richting dat immens mooie National Park. We worden zo vroeg mogelijk opgehaald, zodat we ook zo vroeg mogelijk kunnen beginnen. Je doet er namelijk gemiddeld 7 uur over, en omdat er in de namiddag slechter weer op komst is, moeten we vroeg beginnen. Maakt niet uit, wij zijn er klaar voor! (denk ik)

We zitten samen met een paar andere reizigers in het busje op dit bizar vroege tijdstip. Tijdens de rit is iedereen opvallend rustig. Terwijl ik de brochure nog eens doorlees, staat het zweet me al in de handen. De route die we vandaag afleggen staat afgebeeld met bijbehorende emoticons. Ik krijg het er benauwd van.

Tongariro National Park map

Woorden als “Very challenging” en “Hard, dangerous ascents” staren me aan en heel even lijkt het een onmogelijke opgave. Maar ik moet en zal deze Tongariro Alpine Crossing doen. Ik kan toch niet heel Nieuw-Zeeland doorkruisen en dit overslaan?! No way! Met dit in gedachte sta ik vol goede moed bij de start. Nog even een allerlaatste plaspauze en dan beginnen we!

Start Tongariro Alpine Crossing

Klaar voor de start!

Het eerste stuk, ongeveer een uur, gaat makkelijk, dat is vrij vlak. De uitdaging begint daarna, wanneer we de klim van Mount Tongariro begint. Echt afzien!
Eenmaal boven komen we aan bij de Red Crater, waar ons hele gave uitzichten opwachten. Vervolgens moeten we omlaag via een steile, gevaarlijke afdaling met allemaal los gesteente. De zijwind helpt ook niet mee en ik ga twee keer onderuit haha. Gelukkig komen we veilig in het dal aan bij de Emerald Lakes. Prachtig helder water en het zonnetje begint spontaan even te schijnen. Toch zijn we blij met onze dikke kleding, want de temperatuur ligt net boven het vriespunt!

Mount Ngauruhoe

Nadat we genoten hebben van het uitzicht bovenop de berg en de meren gepasseerd zijn, lopen we verder het vulkanisch landschap in. Als we onze route vervolgen, komen we aan bij Mount Ngauruhoe, bekend als Mount Doom uit de films van The Lord of the Rings. Ondertussen wordt het steeds meer bewolkt. Op een zeker moment kunnen we nog maar 10 meter voor ons uit kijken en worden we omgeven door mist. We lijken regelrecht in The Lord of the Rings te zijn beland, inclusief mistige omgeving, Mount Doom en vulkanisch gebied. Het enige wat nog ontbreekt is Gollem.

Het einde in zicht…

Na nog een heftige klim (wéér afzien) en een stuk geleidelijk vlak zetten we de afdaling in. Op verschillende punten op de route staat met borden aangegeven hoe ver je nog moet tot het eindpunt. Als wij het laatste bord tegenkomen zijn we niet meer te houden. Nog 45 minuten te gaan. (En ik geef toe, 45 minuten hebben nog nooit zó lang geduurd)

Uiteindelijk bereiken wij even voor 13 uur het eindpunt. Met andere woorden: 19,4 km in minder dan 6 uur inclusief klimmen en afdalen. We zijn erg trots op onszelf!

Die namiddag werden we teruggebracht naar ons hotel in Lake Taupo, en wat was ik dankbaar. Dankbaar dat we besloten hadden om in Taupo een kamer met jacuzzi te boeken. En wat heb ik er  dankbaar gebruik van gemaakt die avond…

We hebben er best wel spierpijn van gehad en de route was op sommige punten best heavy, maar we zijn enorm blij dat we hem gelopen hebben! Ik had het voor geen goud willen missen. Wát een ervaring!

Tip: Bekijk ook mijn top 5 foto’s van het Tongariro National Park!