Reizen met een camper

Reizen in Australië met een camper: hoe was dat nou?
Deze zomer had ik mijn allereerste ervaring met een camper. Het was een lang gekoesterde wens en het leek me geweldig. Het is natuurlijk altijd maar even afwachten hoe het uitpakt. Ik kan meteen zeggen; gelukkig wás het ook echt geweldig. Onze camper stelde absoluut niet teleur. En Australië is een uitermate geschikt land om met een camper rond te reizen. Graag deel ik hieronder onze eerste camper-ervaring met je.

Ophalen & administratie

We hadden de camper vooraf gereserveerd en konden hem de dag na aankomst ophalen. Het is verplicht om eerst een nacht te overnachten voordat je de camper mag ophalen. Ook wel een goed principe, want na zo’n lange reis ben je ook gewoon gaar. Op de dag dat we aankwamen informeerden we hoe laat we de camper mochten ophalen, en dat zou al om 8 uur ’s ochtends zijn.
De volgende ochtend meldden we ons dus netjes om 8 uur, tegelijk met een aantal andere happy travellers die hun huis op wielen kwamen oppikken. Na een rondje papierwerk, wat uitleg en ontvangst van wegenkaarten kregen we onze camper aangewezen: een Mercedes. We waren er helemaal klaar voor!

Ons campertype

Wij kozen voor een Euro Tourer 2 Berth van Apollo Campers. Dit is een tweepersoonsmodel van 7 meter lang, best ruim dus. Naast een tweepersoonsbed zat in onze camper een tafel met zitplaatsen, een keukentje met inventaris, 3-pits gasstel met kraan, gootsteen, magnetron en koelkast, een douche met wc, airco en een tv met dvd. Voor buiten hadden we nog twee campingstoelen en een tafel. Allemaal best wel ruim en luxe dus.

kamperen met camper in Australië
Vrij kamperen op de mooiste plekjes

De eerste stappen
Meteen nadat we onze camper ophaalden, besloten we het ding even goed te gaan inrichten: kleren en spullen in de kastjes opgeborgen en onze koffers werden onderin gepropt – hopende dat ik die tot vertrek naar huis niet meer hoefde aan te raken. Natuurlijk was mijn koffer weer te groot, dus die moest maar op de wc weggestopt worden. Dat lag niet aan de camper hoor, meer aan mijn oversized koffer. *Schaam*

De eerste stop maakten we bij de supermarkt om gelijk een eerste voorraad eten en drinken te kopen. Daarna kunnen we er tegenaan: op naar het onbekende!

Kamperen in Australie

Zoals velen van jullie waarschijnlijk weten, is het in Australië niet noodzakelijk om op een camping te overnachten. Langs de weg, maar ook in natuurgebieden, aan stranden en in dorpjes zijn er zogenoemde rest areas aangelegd, waar je gratis mag kamperen en waar meestal ook basisfaciliteiten (zoals toiletten/douches) aanwezig zijn. Deze areas staan goed aangegeven, maar de apps Campermate en Wikicamps zijn ook enorm behulpzaam. Je kunt beide apps offline gebruiken wanneer je eenmalig de kaarten download.

Wij besloten om deels op deze rest areas te slapen, omdat je daar echt het outback kampeergevoel krijgt: het slapen middenin de natuur, in alle rust en met niemand om je heen.

Wat ik echt ideaal vond, was dat bijna alle onderdelen van de camper gewoon functioneerden, ook wanneer we niet op elektriciteit waren aangesloten. In de camper was een tweede accu aangelegd, zodat de douche/wc, de verlichting, de koelkast, de keuken en de tv gewoon werkten (ook al hebben we die laatste nauwelijks gebruikt). Tijdens het rijden werd deze accu dan weer opgeladen.
Het enige wat niet werkte zonder electriciteit, waren de stroompunten, ook wel vrij logisch. Dus iedere paar dagen, meestal in de buurt van grote steden, boekten we dan een overnachting op een camping. Dan konden we ons water bijvullen, de tank van ons gebruikt water legen en onze telefoons/camera opladen. En dan namen we het er meteen goed van en zochten een camping met zwembad, zodat we ook konden zwemmen 😉 (aangezien de meeste plekken aan zee aan de noordoost-zeekust niet veilig zijn om te zwemmen vanwege krokodillen).
En ook die prijzen vond ik enorm meevallen. Op de meeste campings betaalden we tussen 20 en 30 dollar per nacht met twee personen, omgerekend tussen 14 en 21 euro. Niet slecht toch?

Kamperen in the middle of nowhere & zelf koken

Veel vrije kampeerplekken zijn echt in hele mooie gebieden aangelegd. Het handige van eerder genoemde apps is dat er beoordelingen bij staan van andere reizigers. Zo kun je heel snel lezen of het om een rest area langs een snelweg gaat, of bijvoorbeeld een rest area direct aan zee. We hebben echt enorm verschillende kampeerplekken gezien, maar de hoogtepunten waren zeker direct aan het strand en middenin de bergen in een nationaal park!

Kamperen aan het strand
Kamperen aan het strand!

Één van de eerste avonden kampeerden we direct aan een grote rivier in een bosrijk gebied. Verder was er geen enkele beschaving te bekennen, dus we waren heel blij met onze pannenkoekmix die we net die dag gekocht hadden, samen met fruit en zoetigheid om onze pannenkoek compleet te maken. We hadden enorme honger en kwamen er op dat moment pas achter dat er geen koekenpan in de camper zat! (Dus tot zover complete inventaris…)

Daar zit je dan met je pannenkoekmix, die je net gemixt hebt met melk en klaar om de mooiste, lekkerste pannenkoek ever te maken… Zie je het al voor je? Domper haha. En dan moet ik Ralf echt een schouderklopje geven, want hij probeerde vervolgens een pannenkoek te maken met een steelpannetje. Dat mislukte natuurlijk compleet, maar credits for trying!

Die dag eindigde dus een klein beetje in een anticlimax waar we ons brood aten dat de volgende ochtend als ontbijt was bedoeld. Maar ook zoiets mag de pret niet drukken, want ook dat hoort bij kamperen! 🙂 En de volgende dag hebben we gewoon snel een nieuwe koekenpan gekocht, zodat we een andere keer alsnog pannenkoeken en andere gerechten konden maken haha.

Voor beginnende camperreizigers nog een aantal handige tips

• Vermijd het rijden rond zonsondergang. Rond dit tijdstip worden de kangoeroes actief en komen gevaarlijk dicht bij de weg. Ze eten bij voorkeur het gras dat direct aan de weg groeit. Dat verklaart ook direct de vele dode kangoeroes langs de weg…
  • Mocht je kamperen op een betaalde camping, controleer dan voor vertrek of je alle aansluitingen losgekoppeld hebt (stroom, watertoevoer, waterafvoer)
  • Zorg ervoor dat je vóórdat je gaat rijden alle kastjes goed dicht hebt geklikt. Anders vliegt er vanalles in het rond – en ja, daar hebben we ervaring mee.
  • Doe een dubbelcheck of je de handrem nog ingeschakeld hebt. In veel campers zit namelijk een grappige beveiliging: begin je met rijden terwijl je de handrem nog niet eraf hebt gehaald, dan gaat keihard de claxon af – en ja, ook daar hebben we ervaring mee (en wel meer dan 1x…)
  • Doe een grondige check van de inventaris voordat je wegrijdt bij het verhuurbedrijf. Dan voorkom je problemen zoals de onze 🙂

Uit deze blog blijkt vast wel dat ik helemaal enthousiast ben geworden van onze campervakantie. Ik kan het iedereen aanraden, en stiekem hoop ik dat dit niet onze laatste camperreis was 😉

En als laatste moet ik zeker het camperverhuurbedrijf nog credits geven, want toen zij hoorden dat er geen koekenpan in de camper zat, kregen we netjes het geld terug wat wij voor de nieuwe pan betaald hadden. Niet nodig, maar wel heel netjes!