Walvissen spotten in Queensland

Vorig jaar hadden we al goede hoop om walvissen te kunnen spotten in Nieuw-Zeeland, helaas mocht het toen niet zo zijn en werden de tours geannuleerd. Dit jaar kwam ik erachter dat er vlakbij de kust in Queensland ook walvissen voorkomen, dus natuurlijk wilden we dit jaar een nieuwe poging wagen. En we zaten precies in de goede periode, want augustus en september schijnen de beste maanden te zijn om walvissen te spotten, in dit geval bultruggen. Dat hebben we achteraf ook geweten, want we hebben maar liefst 4 verschillende keren bultruggen gezien!

Walvissen bij de Whitsunday eilanden

Toen we op de boot naar de Whitsundays zaten, hielden we ons op dat moment eigenlijk niet echt bezig met het feit dat we weleens walvissen zouden kunnen zien. We waren al enthousiast van de grote groep dolfijnen die vlakbij ons bootje kwam zwemmen. Na twee snorkelstops op het Great Barrier Reef en een middag aan Whitehaven beach waren we op het eind van de dag best moe en zaten uitgeteld op de boot die ons terug naar de haven zou brengen. Tot onze gids opeens de boot stopte en riep dat er walvissen vlak voor onze neus zwommen. Wauw!

bultruggen queensland
Bultruggen naast de boot, super gaaf!

Walvissen bij Fraser Island

We kwamen eigenlijk naar Fraser Island om dingo`s te zien en om over het strand te crossen. Maar toen we een verleidelijk aanbod kregen om óók een vlucht over het eiland te maken, waren we snel verkocht. We stegen op vanaf het strand en vlogen over het eiland. Toen we vervolgens heel laag vlogen en boven zee draaiden om zo weer te kunnen landen op het strand, zei de piloot plotseling “Look WHALES”! En jawel hoor, vlak onder ons kwamen drie walvissen net even aan de oppervlakte kijken.

Walvissen bij Cape Hillsborough National Park

Wat je wel niet allemaal ziet tijdens een middagje vissen!
Ralf wilde graag vissen en blijkbaar heb je in Queensland geen vergunning nodig. Dus hij ging een middagje vanaf het strand vissen en ik zat erbij met een boekje in de zon, klinkt niet slecht toch? Het strand was verder uitgestorven en zo hebben we ons wel een paar uur vermaakt, en ja Ralf heeft zelfs vissen gevangen. Tot we bij zonsondergang rumoer achter ons hoorden van drie mensen die gefascineerd naar de zee aan het kijken en wijzen waren. En daar waren ze: opspringende walvissen, vlak voor de kust!

Walvissen spotten vanaf Hervey Bay

Uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om ook nog een boot tour te boeken waarbij je de walvissen van dichtbij op zee zou kunnen zien. We boekten een ochtend tour, werden vroeg opgehaald, kregen ontbijt op op de boot en zouden rond 1 uur ’s middags weer terug in de haven zijn.

De beelden op de foldertjes zagen er geweldig uit: bultruggen die speels en nieuwsgierig naar de boot komen en volledig uit het water duiken. Op die beelden had ik me niet ingesteld, omdat ik dacht dat het mooie marketingtrucjes waren om mensen aan boord te krijgen. Ik zag vandaag dan ook als een uitgelezen kans om mijn gloednieuwe zoomlens uit te proberen, die ik vlak voor de vakantie gekocht had. Al snel wist ik wel beter.

Vlak nadat we uit de haven vertrokken waren, minderde ons bootje al vaart. En jawel hoor: een groep van 5 bultruggen vlak voor ons. De boot werd gestopt en al snel zochten de walvissen toenadering. Ze kwamen meteen zó dichtbij, dat die geweldige nieuwe zoomlens van mij helemaal geen zin had, ik kreeg nog net een oog gefotografeerd haha. Snelsnel werd de andere lens erop gedraaid en lukte het om een aantal hele mooie foto’s te maken.

walvissen hervey bay queensland

Nadat we ‘uitgekeken’ waren op deze groep gingen we verder, en wederom binnen no-time hadden we een nieuwe groep in zicht. Deze tweede groep was nog actiever en maakte zelfs spectaculaire sprongen uit het water. Op dat moment voelde het als een ritje in de wildwaterbaan, aangezien de walvissen zo dicht bij de boot sprongen dat ik nog nat werd ook. Bedankt daarvoor trouwens, was lekker verkoelend 😉

Vervolgens voeren we verder en kwamen we vlakbij Fraser Island de volgende bultrug tegen, een vrouwtje met een kalfje. Ook dit was magisch om te zien!
Zo ging het in totaal 4-5 keer en voordat we het wisten, was het jammer genoeg tijd om terug naar de haven van Hervey Bay te varen.

De tour was heel goed georganiseerd, er werd veel over de migratie van de bultruggen verteld en de kapitein wist waar hij het over had. Steeds werden de walvissen uiterst voorzichtig benaderd, werd de motor uitgezet en werd er geduldig afgewacht tot de walvissen naar de boot toe zouden komen, wat ze meestal ook deden.

humpback-whales-australia4

In totaal hebben we deze ochtend zo’n 25 bultruggen gezien. Volwassenen, maar ook kalfjes. En bizar dat ze eigenlijk zo dicht bij de kust zitten.

Wat een geweldige dieren, en wat echt een unieke dag!