Een dag op de Whitsundays

Voor velen zijn de Whitsunday eilanden één van de highlights van de Oostkust van Australië. Zo ook voor mij. Vorig jaar hebben we deze eilandengroep moeten skippen door tijdgebrek, dus dit jaar was ik erop gebrand om de Whitsundays te kunnen bezoeken. En nu ik het met eigen ogen heb gezien, kan ik het ook alleen maar aanraden. Dat het mooi was had ik al verwacht, maar dat het zó mooi is… Man man man…

Je kent de verkooppraatjes en mooie foldertjes wel met de mooiste foto’s erin. En vaak genoeg zijn die foto’s flink bewerkt en is het water nét iets blauwer gemaakt en het zand bijvoorbeeld nét iets witter. In dit geval niet 😉 In deze blogpost neem ik je mee naar onze dag op de Whitsundays en laat ik je een paar mooie foto’s zien, zonder filtertjes uiteraard haha.

Tour naar de Whitsundays boeken

In eerste instantie vonden we het moeilijk om te beslissen of we deze tour vooraf al zouden vastleggen. De Whitsundays zijn een populaire trekpleister aan de Oostkust en volgens de tourist agencies zijn er maar een beperkt aantal tours en plaatsen, maar daar hebben wij weinig van gemerkt. Er waren inderdaad weinig tours, maar er waren nog minder mensen 😉 Ideaal eigenlijk: alleen op een bounty eiland!

Je kunt voor een eendaagse of meerdaagse tour kiezen, waarbij je bij een meerdaagse tour meestal op de boot slaapt. Wij hebben voor een eendaagse tour gekozen, omdat je de highlights tijdens één dag net zo goed ziet. En Ralf kan nog wel eens last hebben van zeeziekte, dus we wilden het niet riskeren om ook nog op een boot te overnachten.

Hoogtepunten Whitsundays & Great Barrier Reef

Onze tour (we boekten met de Thundercat) combineerde de Whitsundays met het Great Barrier Reef. We kregen het beste van beide werelden! De Whitsundays liggen een stuk van de kust af, en onderweg er naartoe maakte de Thundercat twee tussenstops waar we konden snorkelen.

Great Barrier Reef - Whitsundays
Koraalrif bij de Whitsundays

Één plek werd uitgekozen vanwege de vele verschillende soorten tropische vissen. Zo maakten we kennis met een Maori Wrasse (Napoleonvis) van 70 kg, die liefkozend de naam George had omdat hij geregeld hier gespot wordt. De tweede snorkelplek was vanwege het mooie koraalrif, daar leefden heel veel kleurrijke kleine visjes, zoals clownfish (Nemo!) en zeeschildpadden.

Nadat we weer allemaal aan boord waren, kregen we een uitgebreide lunch op de boot, die boven verwachting goed was. En daarna mochten we dan eindelijk aanmeren op de Whitsundays, waar we de hele dag naar uitgekeken hebben.

Allereerst bezochten we de Hill Inlet, een lookout vanaf een hoger gelegen punt vanwaar je dat magische uitzicht op het strand hebt.

Whitsundays- Hill Inlet
De Whitsundays. Daar word je wel even stil van…

Vervolgens hadden we de rest van de middag vrij te besteden op het strand van Whitehaven Beach! Een duik in de zee mag hier echt niet ontbreken, het is het helderste water wat ik ooit gezien heb, gecombineerd met het witste strand. Zo konden we op enkele meters van ons af hele grote roggen zien zwemmen, heel gaaf!

Ook op de terugweg naar de haven kregen we een aantal aangename verrassingen. Zo zagen we een grote groep dolfijnen vlakbij onze boot, een aantal zeeschildpadden én bultruggen vlak voor ons!

Het was een dag uit duizenden. Ook al is algemeen bekend dat tours naar deze eilandengroep niet goedkoop zijn, het was het absoluut waard en ik zou het zo weer doen!